موزه های تبریز

"درخت بشیر صلح و دوستی" در راه سازمان ملل

«درخت بشیر صلح و دوستی» در راه سازمان ملل

تبریز- خبرنگار اطلاعات: سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه سفر استانی خود به آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: در خرداد سال 1401 از درخت بشیر صلح و دوستی که توسط یک هنرمند نامی تبریزی ساخته شده است رونمایی شد و بنده نیز قول انتقال این درخت را به سازمان ملل را در آن مراسم دادم.
وی با بیان اینکه این موضوع به صورت مستمر از جانب خود بنده مورد پیگیری بود، افزود: طبق گفته‌های مدیرکل میراث فرهنگی استان آذربایجان‌شرقی از تهران کارشناسان برای قیمت‌گذاری اعزام شدند و این مرحله انجام گرفته است.
وزیر میراث فرهنگی ادامه داد: نامه تائید به خانم جلالی، معاون صنایع دستی ارسال شده است و در روزهای آتی برای خرید و ارسال به سازمان ملل اقدامات انجام خواهد گرفت.
گزارش خبرنگار ما حاکی است، «درخت بشیر صلح و دوستی» اثر هنری حجمی است که به دست «علی قنبری» هنرمند منبت کار تبریزی به ارتفاع حدود چهار متر و در مدت ۱۰ سال طراحی و اجرا شده و دارای بخش‌های مختلفی است که نشانه‌هایی از مفاهیم صلح و دوستی را به بیننده منتقل می‌کند.
این اثر هنری ۴۰ شاخه دارد که عددی مقدس در تمامی ادیان به شمار می‌آید و نبی مکرم اسلام (ص) نیز در همین سن به پیامبری مبعوث شدند.
بالای هر یک از ۴۰ شاخه درخت بشیر صلح و دوستی چهار فرشته به عنوان نماد پاکی و سفیران خداوند برای دوستی و صلح انسان‌ها در زمین دعا می‌کنند و دستان فرشته‌ها به کبوتری سفید ختم می‌شود که برگ زیتون به دهان گرفته و با سکوت خود، از صلح سخن می‌گویند.
هنرمند تبریز در گرداگرد این درخت پنج کتاب آسمانی را نیز به صورت منبت کار کرده که متن هر کدام انسان را به صلح و دوستی دعوت می‌کند و این کتاب‌ها بر پایه‌هایی از اسلحه استوار شده‌اند که نوک این اسلحه‌ها گره خورده و نمی‌توانند شلیک کنند و از گل و شمع نیز که نماد امید و نشاط است، در کنار این اسلحه‌ها استفاده شده و علاوه بر کتب آسمانی، سازه کره زمین را می‌توان حوالی این درخت دید که با دست‌های بسیاری بر فراز آن ایستاده است.
با توجه به بدیع و خلاقانه بودن این اثر هنری بود که وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خرداد سال گذشته ۱۴۰۱ در حاشیه افتتاح موزه هنر مکتب تبریز و رونمایی از اثر حجمی «درخت بشیر صلح» گفته بود: این اثر نماد زندگی صلح‌آمیز است، به نظر من کسانی که بر طبل ایران هراسی می‌کوبند، بدانند که صلح در تفکر، نگاه و بین مردم و هنرمندان ما نهادینه شده و این اثر به تنهایی نمایانگر تفکر ایرانی است.
سید عزت‌الله ضرغامی در این آئین افتتاح و رونمایی وعده داده بود: آماده‌ایم که اثر هنری حجمی «درخت بشیر صلح و دوستی» را به عنوان یکی از آثار صلح جهانی در سازمان ملل به نمایش بگذاریم و به همین دلیل در اسرع وقت این موضوع را در دولت مطرح خواهم کرد.
علی قنبری هنرمند تبریزی که ۱۰ سال برای خلق این اثر ارزشمند زمان صرف کرده، در حقیقت در خط مقدم یک جنگ فرهنگی تمام‌ عیار برای صلح می‌کوشد و در برابر افراد مغرضی که به قرآن‌کریم کتاب آسمانی و مقدس مسلمانان جسارت کرده و قرآن سوزی می‌کنند، در شاهکار هنری خود کتاب‌های آسمانی ادیان مختلف را به زیبایی در کنار هم طراحی کرده و به زبان هنر اعلام می‌کند در تمام ادیان به صلح و نیکی به همدیگر سفارش شده و افراد نباید به اعتقادات دیگران توهین یا جسارت کنند.

اطلاعات تبریز

تبريز به گواه تاريخ، شهري با قدمت بيش از چهارهزار ساله مهد تمدن و شهرنشيني و مرکز مبادلات تجاري و بازرگاني در شنالغرب ايران هست. اطلاعات تبریز سعی دارد با شناساندن تبريز به هموطنان در داخل و خارج از کشور، بتواند خدمتي به اين شهر و همشهريانش داشته باشد.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به اطلاعات تبریز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است. طراحی و تولید توسط web Yazilim