اخبار

اخبار

ترکیه: از گسترش ناتو حمایت می کنیم

رئیس اداره ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه گفت که آنکارا از گسترش ناتو علیه هیچ کشور خاصی حمایت نمی‌کند، بلکه برای تضمین ثبات در جهان حامی گسترش آن است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، باوجود هشدارهای مکرر روسیه و چین درباره هرگونه گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و پیوستن کشورهای جدید به آن، دولت ترکیه از گسترش این ائتلاف نظامی حمایت کرد.

«فخرالدین آلتون» رئیس اداره ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه گفت که آنکارا از گسترش ناتو علیه هیچ کشور خاصی حمایت نمی‌کند، بلکه برای تضمین ثبات در جهان حامی گسترش آن است.

آلتون طی یادداشتی برای وبگاه «میدل ایست آی» ادعا کرد که گسترش ائتلاف نظامی ناتو، «کلید صلح و ثبات بلندمدت» در جهان است.

وی در این مطلب نوشت: «ترکیه هرگز از [مشارکت در] پیچیده‌ترین عملیات‌های نظامی ائتلاف در نقاط مختلف جهان فرار نکرده است. در جهانی که هر روز بی‌ثبات‌تر شده و پر از تهدیدها و انواع جدید جنگ است، ترکیه با حفظ جهت‌گیری راهبردی ناتو، فعالانه با چالش‌های جدید مقابله می‌کند».

به گفته این مقام ارشد دولت ترکیه، آنکارا همچنان یک شریک مهم و متحد قابل اعتماد در طرح‌های جدید ناتو خواهد بود.

آلتون همچنین افزود: «ترکیه از گسترش جغرافیایی ناتو نه بر علیه هیچ کشور خاصی، بلکه برای تبدیل این ائتلاف به یک سازمان امنیتی تمام‌عیار که قادر به ایجاد ثبات باشد، حمایت می‌کند».

در تاریخ ۱۸ می سال ۲۰۲۲ بود که پس از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دونباس و آغاز جنگ اوکراین، دولت‌های سوئد و فنلاند رویکرد عدم تعهد نظامی خود در قبال ناتو را تغییر داده و خواستار عضویت در این ائتلاف نظامی شدند.

فنلاند در ماه آوریل به ناتو ملحق شد اما دولت ترکیه به دلیل نگرانی‌های امنیتی همچنان مانع عضویت سوئد در این ائتلاف نظامی می‌شود. در ماه جاری آنکارا بار دیگر گفت که سوئد باید تجمعات و راهپیمایی‌های ضد ترکیه در استکهلم را سرکوب کند تا موافقت این کشور را کسب نماید.

 پس از یک روند  تقریبا طولانی به مدت بیش از یک سال، دولت ترکیه بالاخره از پیوستن سوئد به ناتو حمایت کرد.

موافقت «رجب طیب اردوغان» با پیوستن سوئد به ائتلاف ناتو، نشان‌دهنده تغییرات آرام اما محسوس در سیاست خارجی ترکیه است و تحلیل‌ها گویای آن است که روابط آنکارا با مسکو و واشنگتن دچار تحول خواهد شد./خبرگزاری فارس

تبلیغات یکتانت - راست - اخبار

 

عضویت در خبرنامه

جدید خبرها و محتوا و پیشنهادات ویژه را در ایمیل خود بخوانید

اطلاعات تبریز

تبريز به گواه تاريخ، شهري با قدمت بيش از چهارهزار ساله مهد تمدن و شهرنشيني و مرکز مبادلات تجاري و بازرگاني در شنالغرب ايران هست. اطلاعات تبریز سعی دارد با شناساندن تبريز به هموطنان در داخل و خارج از کشور، بتواند خدمتي به اين شهر و همشهريانش داشته باشد.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به اطلاعات تبریز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است. طراحی و تولید توسط web Yazilim