اظهارات وزیر کشور در هفته گذشته مبنی بر اینکه دولت و مجلس تصمیم دارند روند انتخاب شهرداران توسط اعضای شورای شهر را تغییر داده و کار را به دست مردم بسپارند، خبری جدید و اعترافی دیرهنگام توسط یک مقام مسئول کشوری بود.
اسکندر مومنی با بیان اینکه بنا است با کمک نمایندگان، تثبیت مدیریت شهرداری افزایش یابد گفت: الان می بینیم که شهردارانی را که شورای شهر انتخاب میکنند، بلافاصله جابجایش میکنند و ما شرایطی را داریم که در شهرهایی طی چهار سال، چهار شهردار تغییر داده اند، حال سرپرستها، بماند.
وزیر کشور اضافه نموده که این تصمیمات با هیچ علم و اصول مدیریتی هماهنگ نیست، چراکه ثبات در کار یکی از زمینههای پیشرفت است.
مومنی با بیان اینکه در خصوص توانمندسازی شهرداریها شاهد تحول خواهیم بود، افزود: تثبیت مدیریت شهرداری باید افزایش یابد. اینکه برخی شهرداران در مدت کوتاه تغییر میکنند؛ یک چالش است.
ضمن تایید گفته های وزیر کشور، نگاهی به عملکرد شوراهای شهر در گستره کشوری، نشان می دهد که احیای شوراهای شهر، تجربه موفقی نبوده و متاسفانه شکست خورده است.
شایان ذکر هست که پیش زمینه فعالیت شوراهای شهر، فعالیت احزاب هست که متاسفانه ما در این مورد بسیار ضعیف عمل کرده ایم و همین مورد، تاثیرات خود را در عملکرد شوراها نشان داده است.

