به گزارش خبرنگار اطلاعات/ استاندار آذربایجان شرقی خطاب به خبرنگاران گفت: قول میدهم برای بهبود شاخصها و ارتقای جایگاه استان تلاش کنم و فکر میکنم حتما شاخص اقتصادی را بهبود خواهم داد. اگر روزی نتوانستم، حتما از شما عذرخواهی میکنم و شاید هم استعفا دهم. هرچند بهبود همه شاخصها برعهده رییس جمهوری و استاندار نیست و اقتصاد جهانی شدن و تحریمها هم در این میان نقش دارند.
بهرام سرمست در نشست با مدیران رسانهها و خبرنگاران، ضمن قدردانی از اهالی رسانه که در راستای اعتلای فرهنگ و پیشرفت استان تلاش میکنند، ابراز امیدواری کرد تا با همفکری و عملی کردن ایدههای مطرح شده توسط اهالی رسانه به رسالتهای تعریفشده جهت اعتلای استان عمل شود.
وی با تبیین برخی اهدافش، به فعلیت رساندن تمام ظرفیتها و هماهنگ کردن حرکات متعارض یا به ظاهر متعارض، مدیریت رویدادهای ناهمگون، بهرهمندی از هنر وفاق و همافزایی را از آن جمله عنوان کرد و افزود: برای رزومهسازی و استانداری به این استان نیامدهام؛ آمدهام به استان خودم خدمت کنم و اثری ماندگار در اواخر خدمتم به جا بگذارم، وفاق ملی با استفاده از تمامی ظرفیتها عملی شود.
وی انسان را نقطه کانونی تحول عنوان کرد و گفت: در یک زمانی از توسعه سیاسی و وقتی دیگر از توسعه فرهنگی صحبت کردیم؛ اما اکنون معتقدم که توسعه پایدار مثلثی دارای سه ضلع و مبتنی بر توسعه فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است که باید همه ابعاد آن را در استانمان دنبال کنیم. توسعه سیاسی بدون توسعه فرهنگی و برعکس ممکن نیست و هیچ یک بر دیگری اولویت ندارند و همه به هم وابسته هستند. اگر توسعه بر محوریت انسان نباشد، توسعه ناهمگون اتفاق میافتد.
آذربایجان شرقی از جایگاه تاریخی که داشت بهصورت فرساینده و کاهنده دور افتاده است.
استاندار آذربایجان شرقی به جایگاه تاریخی این استان اشاره کرد و افزود: این استان از جایگاه تاریخی که داشت، به صورت فرساینده و کاهنده، دور افتاده و نقش تنزلی و کاهشی یافته و این سبب شده است تا مردم آذربایجان در فرآیند توسعه احساس نابرابری و محرومیت کنند، که البته بخشی از آن واقعی است. در برخی موارد مرکزنشینان، این انتطارات را وابسته به جریانات واگرا و قومگرا قلمداد میکنند و از طرفی نیز حسی در جامعه است که مرکزنشینان نگاه از بالا به پایین به بقیه دارند.
وی با بیان اینکه باید احیای هویت فرهنگی و فرهنگ استان را در چارچوب فرآیندهای فروملی و فراملی دنبال کرده و به اصالت هنر بویژه در استانمان باور داشته باشیم، اظهار کرد: اصالتها و ارزشها به سمت میرایی و فراموشی میرود. با کمال افتخار ما همیشه شهر اولینها بودیم و دارای اولین مدارس نوین و دانشگاهی مانند ربع رشیدی در ۷۰۰ سال پیش بودهایم که اولین دانشگاه جامعه اسلامی به شمار میآید. باید برای هویت ملی استانمان تلاش کنیم و قدر داشتههایمان بویژه نخبههای فرهنگی، مفاخر تاریخی و اصالتهای خود را بدانیم.
وی با تبیین برخی اولویتهای کاریاش، اضافه کرد: بودجههای عمرانی تنها پنج درصد از بودجههای ما است. بنده قبل از استاندار شدن به چند مگا پروژه فکر کردهام که یکی از مهمترین آنان انتقال آب ارس است که به مشکل خورده بود.

